De podcast als het nieuwe publiekspodium

Recensent: Vera Weterings

Your Museum Needs a Podcast. A Step-By-Step Guide to Podcasting on a Budget for Museums, History Organizations, and Cultural Nonprofits, Hannah Hethmon

Amazon Fulfillment, Wroclow 2018
ISBN - 9781723931024

Paperback
109 pagina's
$13.99

Steeds meer musea zien de aantrekkingskracht van de podcast als medium groeien. Museumconsulent Hannah Hethmon speelt daar handig op in met haar praktische gids Your Museum Needs a Podcast. Ze biedt museumprofessionals functionele sjablonen en werkbladen. Wat is het geheim achter het groeiende succes van de podcast? Hoe kunnen musea daar hun voordeel meedoen? Een kennismaking met een nieuw publiekspodium. – Vera Weterings

De podcast kende een moeizame opmars in Nederland en Vlaanderen. Toch kunnen we nu zonder twijfel stellen dat het medium is doorgebroken. Dat is opmerkelijk. Terwijl radiozenders het nog nooit zo zwaar hebben gehad, groeit de populariteit van de onlinevariant als nooit te voren. Hoewel de populariteit te rijmen valt met de huidige tijdgeest van ‘on demand’ gaat de podcast verder dwars tegen alle onlinetrends in.

Niet schuldig

Waar de meeste onlinemedia zich toeleggen op korte, visuele snacks gaat de podcast juist voor lange, diepgaande inhoud. Podcasts bieden een mooi alternatief voor traditionele mediavormen, zoals tv en magazines. Je luistert waar en wanneer je wilt en selecteert de onderwerpen die jou het meeste aanspreken. Zo levert de podcast een bevredigend en intiem gevoel op, terwijl het tegenovergestelde vaak het geval is bij andere onlinetijdverdrijven. New York Magazine verwoordde dit treffend: ‘Niemand luistert naar een podcast en voelt zich daarna geïrriteerd en een beetje schuldig, zoals je je voelt na een uur op Facebook.’

Als muziek in de oren

In een wereld waarin het online haast onmogelijk lijkt om iemands aandacht langer dan een paar seconden vast te houden, blijkt de podcast ruim 80% van hun luisteraars tot het einde te boeien. Met een creatieve insteek is de podcast geschikt voor allerlei soorten content: als inleiding op een tentoonstelling, als audiotour door het museum of als verdiepend achtergrondverhaal voor thuis op de bank. De podcast klinkt dan ook (letterlijk) als muziek in de oren en het is niet verwonderlijk dat steeds meer musea zich aan het medium wagen. Hoe moeilijk kan het zijn? Met een collectie die bruist van de interessante verhalen is het toch slechts een kwestie van even in een microfoon babbelen en het resultaat met een onlinepubliek delen? Appeltje-eitje, toch!?

De werkelijkheid zit iets gecompliceerder in elkaar. Prijswinnend podcastmaker Hannah Hethmon schreef daarom voor museumprofessionals een praktische gids, waarin ze niet alleen rekening houdt met de vaak beperkte financiële middelen maar zich ook specifiek richt op de behoeften van musea. Stap voor stap neemt Hethmon de lezer mee in het hele podcastproces, van de beslissing over het onderwerp tot het publiceren en in de markt zetten.

Visueel luisteren

Hethmon start haar gids met een hoofdstuk over het bepalen van de doelgroep en het doel van de podcast. Aan de hand van simpele vragen helpt ze de lezer op weg met het opstellen van een helder concept. Hierna volgen praktische zaken, zoals de benodigde apparatuur en vaardigheden om een podcast te kunnen ontwikkelen, rekening houdend met de beperkte budgetten. Vervolgens richt ze zich meer op de inhoud en presentatievorm. Zo geeft ze tips over de opbouw en vertelwijze van verhalen. Daarnaast legt ze het belang uit om als podcastmaker visueel ingesteld te zijn: dit spreekt luisteraars niet alleen aan maar zorgt er ook voor dat zij zich een beeld kunnen vormen van wat ze beluisteren. Kortom, een hoop praktische en nuttige tips die menig museumprofessional zullen helpen bij het experimenteren met dit nieuwe medium. En voor wie niet genoeg heeft aan de gids: Hethmon geeft op haar website diverse bruikbare sjablonen en werkbladen die je nog verder op weg helpen.

Vera Weterings