Voor de derde keer op rij zal de Museumvereniging dit jaar een Museumweek organiseren, net als de afgelopen jaren is het thema ‘Ons echte goud’. Net als voorgaande jaren heeft de Museumvereniging de handen ineen geslagen met Xsaga en Q&A Communicatie. De stijl van de campagne werd in 2015 in samenwerking met ontwerpbureau Lava bedacht. Doel van de campagne ‘Ons echte goud’ is na drie jaar nog steeds om mensen in Nederland op een nieuwe manier te interesseren voor de vele museumschatten van ons land. De campagne brengt kunstobjecten naar buiten, voor iedereen bereikbaar, ook voor hen die nooit naar een museum gaan. Mirjam Moll, manager collectieve promotie van de Museumvereniging zegt op Twitter:
“Met erfgoed en goudverf de mensen het museum in lokken.”
Het eerste jaar werd elke dag in een andere stad van een object een enorme gouden replica onthuld. Vorig jaar werd het succes van de eerste Museumweek grotendeels gehaald met de terugkeer van Eva in Middelburg, de Mosasaurus in Maastricht, het zwaard van Grutte Pier in Leeuwarden en de gouden drinkhoorn in Kampen. De 2.755 klein gouden poldermolens die samen in Arnhem in 2015 de Poldermolen vormden werden vorig jaar ingezet als cadeau voor museumbezoekers. Musea verlootten de molentjes onder bezoekers of verbonden ze aan een speurtocht door het museum. Ik ben ook één van de gelukkige bezitters van een molen en ontving er een in het Hof van Nederland in Dordrecht. Nieuw was vorig jaar de gouden Hondekop (mat’54) op het Domplein in Utrecht. Meer informatie over de topstukken uit het eerst jaar kun je lezen in onze blog Ons echte goud. Ook dit jaar zullen een aantal kunstobjecten tot enorme gouden kunstschatten worden opgeblazen. Dit keer zullen het drie nieuwe gouden pronkstukken zijn die mensen door het land moeten verrassen en verleiden de veelzijdige collectie in Nederlandse musea eens te bekijken. In 2017 gaat de eer naar de Letterkast van het Onderwijsmuseum in Dordrecht, het Meisje van Yde uit het Drents Museum in Assen en De Ploeger uit Museum Helmond.
De Nationale Museumweek werd dit jaar afgetrapt op zondag 2 april op het Statenplein in Dordrecht. Daar werd een interactieve letterkast gebaseerd op de letterkast van P.J. Prinsen uit het Onderwijsmuseum onthuld. De letterkast die Prinsen aan het begin van de negentiende eeuw ontwikkelde heeft zelf geschiedenis geschreven: de kast gaf het klassikale onderwijs een enorme impuls. Docenten gebruikten de kast om voor het eerst op een aanschouwelijke manier klassikaal het proces van woordvorming uit te beelden. In de kast was links een paneel met klinkers, rechts een paneel met medeklinkers en in het midden een zetraam waarop de woorden konden worden gemaakt. De gouden letterkast is geen historisch verantwoord exemplaar, maar een replica met een knipoog: via Twitter kan iedereen met #GoudenZin een boodschap insturen die op een levensgroot LED-scherm in de Gouden Letterkast verschijnt. De Letterkast werd als pronkstuk gekozen door Museumkaarthouders met een overtuigende meerderheid van ruim 20.000 stemmers.
Morgen wordt in Assen het tweede pronkstuk onthuld: een gouden hologram van het Meisje van Yde op de Kop van de Vaart in Assen. Het Meisje van Yde leefde aan het begin van onze jaartelling in de omgeving van wat wij nu Drenthe noemen, ze was zo’n zestien jaar oud, 1,40 meter lang en had blond haar. In mei 1897 vonden twee arbeiders haar, dagen later werden de meeste lichaamsdelen en fragmenten van een mantel uit het veen gebaggerd. Helaas hoorden omwonenden ook van de ontdekking: ze namen stiekem bijna alle tanden mee en trokken het haar van het meisje los. Het Meisje van Yde is het hele jaar door te zien in de vaste opstelling van het Drents Museum.
Donderdag wordt het derde pronkstuk in Helmond onthuld: het beeld De Ploeger (1898) van de Belgische kunstenaar Constantin Meunier komt als twaalf meter hoge replica in goudkleurig foam op het Havenplein in Helmond te staan. Het originele beeld De Ploeger is nog geen 60 centimeter hoog en onderdeel van de collectie van Museum Helmond. Kunstenaar Meunier werd eind negentiende eeuw wereldberoemd met zijn voorstellingen van fabrieksarbeiders mijnwerkers, boeren en landarbeiders. Hij maakt er soms meer dan levensgrote beelden van, iets dat tot dan toe was voorbehouden aan koningen, wetenschappers, kunstenaars en oorlogshelden.
Naast de gouden pronkstukken zullen dit jaar drie speciale pop-up musea te zien zijn. Zo organiseren Aviodrome, Museum Kranenburgh en Museum de Fundatie pop-up musea met scholen in de buurt. “Een half miljoen MBO-studenten zijn het museumpubliek van de toekomst,” aldus Moll op de website van de Museumweek. “Daarom hebben we drie musea gevraagd om ‘ons echte goud’ op verrassende wijze in scholen naar buiten te brengen.” Ralph Keuning, directeur Museum de Fundatie vult aan: “in het Deltion College worden bijvoorbeeld ook onze museumbeveiligers van de toekomst opgeleid. We stellen onze pronkstukken hier met een gerust hart ten toon”. Luchtvaart-themapark Aviodrome werkt samen met het MBO College Lelystad en Kranenburghs Studio C werkt samen met de Berger Scholengemeenschap.
Verder vinden er in de Museumweek ook zogenoemde Museumstages plaats, tijdens zo’n stage wordt een politicus of bestuurder uitgenodigd om de maatschappelijke waarde van een museum zelf te exploreren, de uitkomsten worden op Sublime FM gepresenteerd. Zo gaat voormalig journalist en museumdirecteur Kees van Twist naar het Boomkwekerijmuseum in zijn geboorteplaats Boskoop en loopt onderneemster en socialite Judith Osborn stage in het Gevangenismuseum in Veenhuizen.Tot slot heeft elk museum een gouden lijst, het zogenoemde Gouden Kader, ontvangen zodat iedereen zich tijdens de Museumweek samen met haar of zijn favoriete pronkstuk kan vereeuwigen.
Vera Weterings
In het kader van de Nationale Museumweek (3 t/m 9 april 2017) publiceert Hereditas Nexus deze week extra recensies van tentoonstellingspublicaties en museale werken.
Pingback:
Gouden Meisje van Yde tot leven in Assen |
Pingback:
De Ploeger pronkt in Helmond |